Öfke Kontrolü : Başiskele Belediyesi


Öfke rüzgar gibidir, bir süre sonra diner; ama birçok dal kırılmıştır bile.

Mevlana Celaleddin-i Rumi Hazretler

 

Başiskele Belediyesi çözüm masası ekibi kurduktan hemen sonra eğitimlere ağırlık verdi. Eğitimlerimizden biri Öfke Kontrolü” idi. 15.10.2017 tarihinde gerçekleştirdiğimiz oyun tabanlı öfke kontrolü eğitimimizde birlikte deneyimledik ve öğrendik:

Öfke;  Doğal, İnsana Özgü, Belirli Bir Düzeyde Normal Kabul Edilir, Yaşanması Gereken Ve Kontrol Edilebilir Bir Duygu Durumudur. Davranış Değildir.

Öfkenin İfade Şekli Sağlıklı Bir Çözüme Yönelik Olmalıdır.

Genel Olarak Doyurulmamış İsteklere, İstenmeyen Sonuçlara Ve Karşılanmayan Beklentilere Verilen Duygusal Bir Tepkidir. Diğer Duygular Gibi Son Derece Doğal, Evrensel Ve Sağlıklı Olarak İfade Edildiğinde Yapıcı Ve Kişiler Arası Düzeltici Olabilen Bir Duygu Durumudur.

Kontrol Edilemeyen Yıkıcı Bir Biçimde Davranışlara Yansıyarak Saldırgan Ve Son Derece Tahrip Edici Tepkilere Dönüşme Potansiyeline Sahiptir.

Hemen Belirtmeliyim ki Saldırganlık Öfkeyle İlişkilidir Ancak İkisi Aynı Şey Değildir. Saldırganlık Bir Davranış, Öfke İse Bir Duygu İfadesidir (Saldırgan Davranış : Bağırmak, Kızmak,  Eşyaları Tahrip Etmek, Duvarlara Vurmak Gibi …).

ÖFKEYLE İLGİLİ YANLIŞ DÜŞÜNCELER:

  • Bağırarak, Bir Yerleri Yumruklayarak Öfkeyle Başa  Çıkılmış Olur.
  • Öfke Her Zaman Anında İfade Edilmelidir.
  • Kadınlar, Erkeklerden Daha Az Öfkelenir.
  • Bazı İnsanlar Hiç Öfkelenmez.
  • Tv’de İzlediğimiz Şiddet, Spor Ya Da Başka Rekabet Unsuru İçeren Durumlar Aracılığıyla “Öfke” Boşaltılır..
  • Saldırganlık İnsanın İçgüdüsel Davranışıdır.
  • Öfke Her Zaman Yıkıcı, İstenmeyen  Bir Duygudur.
  • Öfkenin Sözel İfade Edilmesi Her Zaman Arzu Edilir Bir Şeydir.

 Resim1ÖFKE; BİREYİN HERHANGİ BİR ENGELLENME, ADALETSİZLİK YA DA KENDİ BENLİĞİNE YÖNELİK BİR TEHDİT HİSSETTİĞİNDE YAŞANAN DUYGU DURUMUDUR.

Öfke türleri çeşitlidir. Öfkeye verilen tepkiler; fizyolojik, düşünsel ve davranışsal boyutta sonuçlanır. Öfke Yönetimi Programlarının Ya Da Çalışmalarının Amacı; Kişilere, Öfkenin Neden Olduğu Duygusal Ve Fiziksel Uyarılmayı Nasıl Azaltacağı Konusunda Yardımcı Olmaktır.

Öfkeyi Doğru İfade Etme Becerisini Kazanmaya “Öfke Kontrolü” Denir. 

Bu tür çalışmaların amacı; gerçekleşmesi imkansız olan-öfke duygusunun tamamen ortadan kaldırılması değildir. Bunun yerine öfkenin kişilere ve çevrelerine ilişkin etkilerini nasıl kontrol edeceğini öğretmektir.

Resim2

Öfkeye eğilimli bireylerin yaptıkları bilişsel hatalar:

Kızgın olduğumuzda düşüncelerimizi ve duygularımızı abartarak ifade ederiz. Burada yapılacak olan düşünce tarzımızı değiştirmektir.  «Her şey mahvoldu» demek yerine «Evet, bu kötü oldu ama dünyanın sonu da değil» diyebilmektir.

«Asla» veya «hiçbir zaman» gibi kelimeler öfkeyi tetikler. Bunları olabildiğince azaltmalıyız.

Mantıklı düşünmeye başlanınca öfkenin nesnesi belirlendiği için öfke azalır. Daha katlanır bir hale gelir.

ÖFKEYLE BAŞETMEDE KULLANILAN YANLIŞ YOLLAR

  • ÖFKEYİ YOK SAYMAK
  • ÖFKEYİ BAŞKASINA AKTARMAK
  • ÖFKEYİ SALDIRGANCA ORTAYA KOYMAK
  • ÖFKEYİ KENDİNE YÖNELTMEK

ÖFKE KONTROLÜNDE TEMEL AMAÇ;

is Saldırganlıktan uzak, şiddet içermeyen, kişinin kendisine ve çevresine zarar vermeyecek şekilde  duygusunu ifade becerisi kazanmasıdır.   Öfke kontrolünü öğreten pek çok yöntem vardır. Doğru yöntem kişiden kişiye değişebilir. Bireyin kişilik özelliği, yaşam tarzına uygun olanın seçilmesi etkili sonuca ulaştırır.

 

Öfke Kontrolünde Temel İlkeler:

  • Konu Sizin İçin Önemliyse Mutlaka Konuşun.
  • Sorunu Düşünüp Açıklık Kazandırmaya Zaman Ayırın.
  • Ben Diliyle Konuşun
  • İnsanların Farklı Olduğu Gerçeğini Kabul Edin.
  • Hiçbir Sonuca Varmayan Tartışmalara Girmeyin.

Öfkeli iseniz:

  • DERİN NEFES ALIN: ÖFKE TEPKİSİ VERMEDEN ÖNCE EN AZ 10 DEFA DERİN NEFES ALIP VERİN, SONRA TEPKİ VERİN…
  • ÇATIŞMA ORTAMINDAN BİR SÜRE UZAKLAŞIN…
  • TARTIŞMAYI ERTELEYİN…
  • KOŞUN…
  • ENERJİNİZİ BOŞALTIN…22540049_10155675976164029_1001258698932602890_n
  • İŞİ KOMİKLİĞE VURUN, GÜLÜN,KAHKAHA ATIN…
  • FİLM İZLEYİN…
  • BİR MEŞGULİYET BULUN…
  • AFFEDİN
    • İntikam Alıp Da Sonunda Pişman Olmaktansa, Affedip De Pişman Olmak Daha İyidir.
    • Affetmek Güçlüyü Daha Güçlü Yapar ve Kontrolü Yeniden Size Kazandırır.
    • Affetmeyi Seçtiğinizde Çevrenizdekiler Size Daha Olumlu Yaklaşır.
    • Affetmek Sizi Özgürleştirir.
    • Affetmemek En Çok Sizi Üzer.

BEN HİÇ BİR ŞEYE KIZMAM, ÖFKELENMEM DEMEK YERİNE, KIZDIĞIMIZ ŞEYLERİN FARKINA VARIP BUNLARI UYGUN BİR ŞEKİLDE İFADE ETMEMİZ, KULLANABİLECEĞİMİZ EN ETKİLİ YÖNTEMDİR.

FİZYOLOJİK UYGULAMALAR 

  • GEVŞEME=NEFES EGZERSİZİ–KAS GEVŞETME–SPOR
  • DÜŞÜNCE DÜZENLEME TEKNİĞİ
  • OLAYLARA BAKIŞ AÇISINI DEĞİŞTİRME
  • PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ
  • İLETİŞİM YÖNTEMİ
  • MİZAHA BAŞVURMA
  • ÇEVRE DEĞİŞİKLİĞİ

ÖFKE KONTROL YÖNTEMLERİ

  • BİLİŞSEL YÖNTEMLER
  • DUYUŞSAL YÖNTEMLER
  • İLETİŞİM YÖNTEMLERİ
  • DUYGUSAL YÖNTEMLER
  • DAVRANIŞSAL YÖNTEMLER

Öfkelenmenize yol açan düşünce kalıplarınızın farkına varın.

Etiketleme, herhangi bir mantıklı neden olmaksızın başkalarını olumsuz yönde etiketleme. Örn; O kız iki yüzlüdür.

Hep veya hiç düşünce tarzı, Örn; Beni zaten hiç kimse sevmez.

Suçlama, öfkenizin kaynağını tamamen diğer insanları suçlayarak gösterme. Örn; Bu olay tamamen senin hatan.

ÖFKE ANINDA İLKYARDIM TEPKİLERİ

  1. DİNLEME BECERİSİNİ KULLANIN.
  2. ISRARCI OLMAYIN, SAKİN DAVRANIN.
  3. SAKİN OLUN, “UYGUNSAN DİNLEMEYE HAZIRIM”  MESAJINI VERİN.
  4. AZ VE ÖZ KONUŞUN.
  5. EĞER ÖFKE DURUMUNDAKİ KİŞİ SİZSENİZ; ÖFKE ANINDA NE TÜR TEPKİLER GÖSTERDİĞİNİZİ ARAŞTIRIN..
  6. NORMAL BIR DUYGU OLDUĞUNU KABUL EDİN.
  7. GEREKSİNMELERİ KARŞILANMAMIŞ KİŞİLER SALDIRMAYA HAZIRDIR.
  8. ÖFKE YAŞAYAN BİRİNİN KONUŞMASINA İZİN VERİN…
  9. ÖFKELI OLAN BİREYE “ÖFKEMI KONTROL EDEBİLİRİM!.. DUYGUSUNU AŞILAYIN. ÇATIŞMA ORTAMINDAN BİRKAÇ DAKİKA UZAK KALIN…

 

Yola çıkınca her sabah,

Bulutlara selam ver.
Taşlara, kuşlara,
Atlara, otlara, İnsanlara selam ver.
Ne görürsen selam ver.
Sonra çıkarıp cebinden aynanı
Bir selam da kendine ver.
Hatırın kalmasın el gün yanında
Bu dünyada sen de varsın!
Üleştir dostluğunu varlığınla,
Bir kısmı seni de sarsın.’
Üstün Dökmen

Bir Cevap Yazın

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s