Sanal Gerçeklik Buluşmaları 2 : Kullanıcı Deneyimleri; Sanal Gerçeklik Ne kadar Gerçek?


İlki 31 Mart 2017 tarihinde gerçekleştirilen Sanal Gerçeklik Buluşmaları’ nın ikincisi 9 Haziran 2017 de düzenlendi. İlkinden daha görkemli ve kullanıcı deneyimi arttırılmıştı.

Konuşmacılardan; hızla ilerleyen sanal gerçekliği her boyutu ile dinleme ve algılama fırsatımız oldu.

IMG-20170609-WA0049Etkinlik aslında Türkiye’ de Sanal Gerçeklik Gözlüğü Üreten bu işe inanan Şafak Arslan (VooVrAr) tarafından düzenlenmekte ve Sanal Gerçekliğe ilişkin trendleri hızlıca hayata geçiren firmaların katılımı ile kullanıcı deneyimleri sağlanabilmekte yeni dünyaya ilişkin son güncel bilgiler aktarılmaktadır. Siz de kendinizi bu dünyanın neresine konumlandırabileceğinizi görebilme şansına sahip oluyorsunuz.

Sanal gerçeklik; gerçek veya hayali bir çevreyi, kullanıcıların fiziksel varlığı ve çevre etkileşimi ile kullanıcılara deneyimleten bir bilgisayar teknolojisidir. Sanal gerçeklik basit tanımıyla beyni kandırma diyebilir. Beyin gözlükten gelen görüntüleri bize gerçek gibi algılatıyor. Eğitimden, sağlığa ve eğlenceye kadar bir çok alanda uygulanıyor ve 2016 yılı “Sanal Gerçeklik Yılı” olarak lanse ediliyor ki daha yolun çok başındayız ve oldukça pahalı bir teknoloji. Ayrıca sahip olunması gereken donanımda henüz oldukça kaba ve çoğunlukla taşınamaz biçimde (daha gerçekçi uygulamalar için iyi bir donanım şart).

img-20170609-wa0152-e1497082885585.jpg

O vakit etkinlikteki deneyimlerime ve Türkiye’ de önde gelen firmaların neler tasarladıklarına geçmeden evvel ben kendimi nasıl konumlandırdığımı iletmeliyim. İnsan Kaynakları ve Kalite Yönetim Sistemleri Danışmanı olarak sektördeki uygulamaların çoğunda meydana gelen kriz ve boşlukların aslında sanal gerçeklik ve/veya arttırılmış gerçeklik uygulamaları ile rahatlıkla sonuca ulaşacağı gerçeği göz ardı edilemez.

 

 

img-20170609-wa0112.jpg

Örnek olarak bir fabrikanın oryantasyon sürecinin etkin ve verimli hale getirilmesi, sürecin simülasyonunun gözlüğe yüklenerek personelin eğitilmesi ile mümkün olabileceği gibi yetkinliklerin, performansların ölçülmesinde çeşitli oyunların kurgulanarak yine bu akıllı gözlüklerle daha müthiş hale gelmesi söz konusu olabilecektir. Aslında var olmayan bir dünyanın içerisine girerek deneyimsel öğrenme sağlanabilmektedir. Özel yaşantınızda ise çok istediğiniz ama bir türlü cesaret edemediğiniz ekstrem spor dallarını deneyimleyebiliriz ki ben dün akşam dağların arasından süzülerek uçtum (bir ara düşüyordum gerçekten:). Bu ciddi anlamda efor sarf etmemizi de sağlamakta elbette.

Şimdi Etkinliğe geri dönelim ve kimler vardı neler konuştuk ve hangi tasarımları deneyimledik?

img-20170609-wa01361.jpg

Papilon Savunma, Sanal Gerçeklik Birimi Sorumlusu Tansu Birsoy, ‘Sanal ama ne kadar gerçek?’ konu başlığı ile sunum yaptı ki sanal gerçeklik gözlüklerinin kullanımına ilişkin insan vücudunun ve beyninin gösterdiği tepkilerden ve dikkat edilmesi gereken durumlardan bahsetti. Elbette akademik makalelerden yola çıkılarak verilen istatistikler oldukça ilgi çekiciydi ve bu konuda neler yapılabileceğine ilişkin bir çok uygulama geliştirilebilir. Bu alanda bir boşluk olduğu gerçek. İnsanlar üzerinde gerek fiziksel gerekse mental olarak birden fazla olumsuz etkilerinin olduğunu göstermektedir. Normal bir insan gözleri 180 derecelik – 120 derece derinlik, 60 derece yüzeysel – bir alanı üç boyutlu olarak görme açısına sahipken, günümüzün sanal gerçeklik gözlükleri 35 derecelik bir görme açısı sunmaktadır. Sanal gerçeklik gözlüğünün içerisinde kısıtlı bir görme açısına sahip olan gözlerin, gözlük çıkarıldıktan sonra yaklaşık altı katı görme açısına sahip olması, gözlüğü 1-2 dakikadan fazla kullanan kullanıcıların gözlerinde adaptasyon sorunları nedeniyle; göz yorgunluklarına, göz sulanmalarına, görmede bulanmalara ve mide bulantılarına neden olmaktadır. Sanal Gerçeklik Gözlüklerinin fiziksel ve sinirsel etkilerinin araştırıldığı çok önemli deneylerin sonucunda agresif tutum, unutkanlık vb semptomplar gözlemlenmiştir. Elbette bu zararları kesin kanıtlara dayanmamakla birlikte aslında bir çok bilişsel özelliği de geliştirdiği gerçeği de bir diğer yanda kafaları karıştırabilmektedir. Ancak her konuda olduğu gibi burada da bilinçli olmak ve azami özeni göstermek tüm sorunlarla başa çıkabilmemizi sağlayabilir niteliktedir.

VR teknolojisi, beynin sinir sistemi üzerinden VR gözlüklerle iletişim kurabildiği an başka bir boyuta evrilebilir. O anda, insanlar konuşmadan ve yazışmadan telepatik yollarla iletişim kurabilmeye başlayabilir. Sanal gerçeklik oyunları birçok dikkat çekici ve odaklayıcı girdiyi sunuyor ve ağrıyı azaltabiliyor. Bunun yanı sıra korkuları yenmek, düşünce sistemlerini geliştirmek (Stratejik, analitik düşünce gibi) gibi çıktılara dönüşebilir ki etkinlik alanında VR House Oyun Merkezinin sahibi Semih GÖKÇE ile sohbet etmevve deneyimlerini paylaşma fırsatı bulduk. En teknolojik sanal gerçeklik eğlence konsepti ile İstanbul / Beşiktaş’ta oyun tutkunlarını en gerçek ve en eğlenceli oyunlarla buluşturuyor ve bir yandan yükseklik korkusu gibi korkularla yüzleşmemizi sağlıyor. Bu konuda oldukça başarılı sonuçlar elde ettiklerini söylüyorlar ki sanırım en kısa süre de deneyimlemek için mekanı ziyaret ediyor olacağım.

 

Ve Modern İnnova; ilk buluşmada bize VR Empati Simülasyonlarından ok atma oyunu ile deneyim kazandıran firma bu kez Sincap Uçuşu deneyimi sağladı ki inanılmazdı. Gerçekten gözlüğü taktığınız anda dağların ve engellerin arasından oldukça gerçekçi biçimde süzülmeye başlıyorsunuz elbet birinin sizi desteklemesi gerekiyor ki gerçek dünya da düşme riskiniz var.  Firma Coca Cola, Korozo, Migros, Eczacıbaşı gibi bir çok referansla ciddi çalışmalar yürütmektedir. VR Empati Simülasyonları, Oyunlaştırma, Roleplay eğitimler, interaktif mobil uygulamalar ve canlı yayınlar düzenlemektedir.

Ve sanırım beni en çok etkilendiğim uygulamanın sahibi FelixArt. Gözlük ve elimize takılan aparatlarla bir masanın başında tuğlaları dizerek köprü yaptık, ışınlandık. ben kocaman bir dünyadayken aslında dar bir alandaydım. Sevgili yıldızım Mert KOÇKAN fotoğraf çekerken ne zaman seslense sanki çok uzakta hissettim ancak gözlüğü çıkarttığımda mesafenin konfor alanımın içinde olduğunu gördüm ve şaşırdım. Sonra 3 boyutlu dünyada kapalı çarşıyı gezdik.

 

Ve sıra Sanalgerçeklik Dünyası /Baybars GÜVEN   üyelerine ve diğer ziyaretçilerine sanal gerçeklik teknolojisiyle ilgili bütün merak edilenleri, sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik teknolojilerindeki son gelişmeleri, dünyanın bu sektörlerdeki adımlarını ve haberlerini araştırmacı ve doğru bir şekilde aktarmalarının dışında, Türkiye’de sanal gerçeklik teknolojisi ve diğer teknoloji dallarında çeşitli fikir ve çalışmaları olan  üyelerinin  fikirlerini sistemleri üzerinden sunma ve çalışmalarında yardımcı olacak düzeni oluşturma fırsatı sağlıyorlar. En kısa sürede, en uygun fiyata, en mantıklı Sanal ve Artırılmış Gerçeklik ürünlerini de sizlere ulaştırmak da bir diğer misyonları olup kendilerini özgür bir sosyal medya portalı olarak tanımlıyorlar.

 

Benim deneyimlediğim ve etkinlikten ilgimi çekenleri sizlerle paylaşmaktan ayrı bir keyif aldım. Umarım bu dünyada değişik projelerle ve ekiplerle çalışma fırsatım olacak.

Yıldızlara söylediğim gibi; “Bizler bugün çalışıp yarın için maddi ve manevi yatırım yapmak zorunda olan dijital devrime şahitlik eden şanslı bir nesiliz.”

 

 

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s