Altı Sigma yöntemi ve TKY’nin temel anlamda birbirinden ayrılmaları söz konusu değildir. Altı Sigma yönteminde, diğer kalite kontrol yöntemlerinde olduğu gibi firmaların hedefleri arasında yer alan maliyetlerin düşürülmesi, esneklik ve büyümeye yönelik çalışmalar yapılmaktadır.Bir Altı Sigma çalışması, firma içinde yürütülmekte olan Toplam Kalite yönetimi ve İSO sistemi gibi sistemlerin üzerine kurulduğu taktirde, başarıya beklenenden daha kısa sürede ulaşılmaktadır.
Altı Sigma yöntemi TKY’den farklı olarak ve ek geliştirme teknikleri sayesinde maliyet, üretim süresi ve diğer işletme sorunlarının giderilmesinde de kullanılmaktadır. Ayrıca, sadece kalite hedefleri ile yetinmeyip firma hedeflerinin tümüne uygulanması, altı sigma yöntemini diğerlerinden farklı kılmaktadır.
Sigma,bir prosesteki değişkenliği ölçen ortalamadan standart sapma olarak bilinir. Altı sigma yaklaşımı,ölçüm aracı olarak “ünite başına hata sayısı (Defects per unit,(DPU))’ı” kullanır.Ünite başına hata sayısı,bir prosesin veya ürünün kalitesini ölçmek için iyi bir araçtır.Kusurlar,maliyet ve zaman arasında bağlantı kurar.Sigma değeri kusurların hangi sıklıkta meydana geldiğini ifade eder.
Altı sigma aslında, sıfır kusur stratejisinin ulaşılabilir bir hedef olarak yaşama geçirilebilmesinde yararlanılan bir istatistiksel yönetim(kontrol) düzeneğidir. Altı Sigma’nın kalite sistemi içindeki anlamı ise, müşteri istekleri doğrultusunda sürekli olarak en kaliteli hizmeti verebilmektir.
Süreç mükemmelliğini hedefleyen Altı Sigma, uygulayan kuruluşlara aynı zamanda sınıfının en iyisi olma (Best in Class) özelliğini de kazandırmaktadır. Altı Sigma’da en büyük önem müşteriye odaklanmaya verilir. Müşteri odaklı çalışmak, gerçekte iş yapma tarzı ve müşteri ilişkileri arasındaki iletişimin geliştirilmesidir [Pande ve arkadaşları, 2003, s.45].
Sigma,bir prosesteki değişkenliği ölçen ortalamadan standart sapma olarak da bilinir. Altı sigma felsefesi içinde sigma, sürecin müşteri beklentilerini karşılayacak mükemmellikten ne kadar uzakta olduğunu gösteren istatistiksel bir terimdir. Milyonda 3.4 hataya denk bir performans düzeyini ifade eden altı sigma zamanla bunu gerçekleştirmeye yönelik vizyonu ve sistemi de anlatan bir terim haline gelmiştir. En geniş anlamıyla Altı sigma’yı, müşteri ihtiyaçlarını kusursuza yakın bir düzeyde karşılama, daha fazla müşteri tatmini, karlılık ve rekabetçi pozisyon için kültürel değişim gayreti olarak tanımlamak mümkündür.
Aslında bu model, sıfır kusur stratejisinin ulaşılabilir bir hedef olarak yaşama geçirilebilmesinde yararlanılan bir istatistiksel yönetim(kontrol) düzeneğidir. Altı sigma’nın kalite sistemi içindeki anlamı ise, müşteri istekleri doğrultusunda sürekli olarak en kaliteli hizmeti verebilmektir. Altı sigma düzeyi, müşteri ihtiyaçlarının yakından anlaşılması, olayların, verilerin ve istatistik analizlerin sistematik kullanımı, ana süreçlerin yönetimi, iyileştirilmesi ve tekrar yapılandırılması ile sağlanır.
3 ile 4 sigma kalite düzeyi arasında işleyen bir işletmede milyonda kusur sayıları 66.807’den 6.210’a değişim göstermektedir.Bu da %99.73’lük bir performanstır.Bu kusur oranları, toplam gelirin %25’lik kısmının, kusurlar nedeni ile kaybedilmesi demektir.Altı sigma yaklaşımı, milyonda 3.4 hata hedefleyerek bu olumsuzlukları ortadan kaldırmayı amaçlar .
Tablo 1: Sigma Değeri
Sigma Düzeyi | Milyonda Kusur Sayısı | |
6 Sigma
|
|
3.4
|
5 Sigma
|
|
233
|
4 Sigma
|
|
6.210
|
3 Sigma
|
|
66.807
|
2 Sigma
|
|
308.537
|
1 Sigma
|
|
Tablo 2: Sigma Örneklemeleri
SIGMA | ALAN | AÇIKLAMA |
7σ | Dikiş iğnesi ucu | Çeşitli büyük kütüphanelerden bütün kitaplar içinden bir hatalı kelime |
6σ | Tipik bir elmas boyutu | Küçük bir kütüphanedeki bütün kitaplar içinden 1 hatalı kelime |
5σ | Telefon tuşu boyutu | Ansiklopedi seti içinden 1hatalı kelime |
4σ | Tipik oturma odası tab.alanı | Bir kitapta 30 sayfadaki 1 hatalım kelime |
3σ | Nalbur dükkanı | Bir kitapta sayfadaki 1.5 hatalı kelime |
2σ | Süpermarket | Bir kitapta sayfadaki 25 hatalı kelime |
1σ | Sıradan bir fabrika tab.alanı | Bir kitapta sayfadaki 170 hatalı kelime |
1980’lerin başlarında, pek çok Amerikan şirketi kalite konusunda Japonya’yı yakalayabilmek için çabalıyordu. O dönemdeki pek çok şirket gibi Motorola şirketi de ürün kalitelerinin kötü olduğunun farkındaydı.Bu dönemdeki bir Japonya teknik gezisinden sonra, yönetici Robert W.Galvin liderliğinde Motorola mühendisleri geleneksel kalite seviye ölçüm sistemleri binde hata olasılığının yeterli hassasiyeti göstermediğine karar verdiler. Bunun yerine milyonda hata olasılığını ölçmek için çalışmalara başladılar. Motorola bu yeni ölçüm sistemini geliştirerek yeni metodolojiyi kurum kültürü olarak benimsediler. Böylece Motorola pager ve hücresel telefonlarının kalitelerinin artması ve gelişmesi umuduyla altı sigma tekniklerini iç eğitimlerinde kullanmaya başlamıştır. Altı sigmada kullanılan teknikler, Motorola içinde yapılan eğitimler sayesinde çalışanlara aktarılmıştır. 1981 yılında Motorola’nın firma içinde belirlediği 10 hedefin ilk sırasında, Altı sigma yöntemi ile üretimdeki kaliteyi 1986 yılından önce 10 misli arttırmak yer almıştır (www.isixsigma.com).