TOPLAM KALİTE YÖNETİMİNİN BAŞARISIZLIĞI


Diyagramda da göreceğiniz gibi Kalite Yönetiminin başarısı tüm sistemi süreçler haline dönüştürebilmek, gösterge kriterlerini belirlemek ve düzenli periyotlarla ger besleme alarak elde edilen verilere göre yönetim aksiyonlarının hazırlanmasına ve tekrar aynı döngüyü takip etmeye bağlıdır. Burada aslında en önemlisi bunu yapmaya / yaptırtmaya kararlı duruş sergileyecek yöneticilerin (Lider niteliğine sahip) olması ve çalışan personelin bilinçlendirilmesidir. Ancak her firma da gördüğüm şudur ki, ben Prof. Dr. Ali Şen’ in hem teorik derslerinde hem uygulama alanlarında onu iyi gözlemlemiş ve hep kendine örnek almış biri olarak Yöneticilerin bir kısmı kararlı bir kısmı kararsızsa sistem baştan imkansız kalite uzmanı da günah keçisi olmaktadır. Ve her şirkete ilk söylediğim:”İşe her zaman İletişim sürecinin oluşturulması ile başlanmalı ilk adımda Kalite geliştirme tekniklerinin ilk basamağı olan 5S eğitimi ile başlanmalıdır.” (Sonuçta aslan yattığı yerden belli olur ve bu ilk basamak mutlaka çalışanın sistem motivasyonuna katkı sağlamakla birlikte Kalite uzmanına da gözlemsel Mevcut Durum Analizi-Swot gibi tekniklerle- yapma şansı sağlar).Daha ilk adımda “O Ne ki? Ne gerek var ki?Bize Uymaz Ece Hanımlar” başlar ve o an anlarım ki ya zorlanacağım ya da hiç bir şekilde sistem kuramayacağım…Sonunda ama ben demiştim dediğimde yapsaydınız aslında biz onay vermiştik siz yapmadınız denir…

Eğer yöneticiler kararlıysa ama çalışan ret ediyorsa eğitim, ceza-ödül sistemi gibi uygulamalarda katılımını sağlamaya yetmiyorsa, yolları ayırmakta fayda vardır. Aksi halde Kalite uzmanı yine başarısız olacak ve sisteme olan inanç zayıflayacaktır. Siz yazılı olarak form teslim eder ve sürekli takip edersiniz çalışan “oooo bu kadar işimin arasında bu ne yaa” der ve çoğunlukla uygulamaz ama gün boyu çokta boşa zaman harcar çünkü standart iş zamanları belirlenmemiştir….Eğitim verirsin, standart iş zamanı belirleyelim dersin İK uğraşmaz onu da kendin yaparsın…Sen yapana kadar binlerce değişim yaşanır; Kalite Uzmanı çoktan her şeye karışan ukalanın teki olarak ilan edilmiş, hata yakalamaya çalışan biri olarak görülmeye başlanmıştır. Siz istediğiniz kadar aksini anlatın eğer çalışan sistemi ret edecekse bir işe yaramaz. Dayatmaktan başka çare kalmaz ki yine başa dönersiniz yöneticinin duruşuna bakarsınız o noktada gösterilecek bir zafiyet işi o noktada bitirecektir.

Unutmayın ISO standartları Toplam Kalite Yönetim Sisteminin kurulması için kullanılan araçlardır amaç değildir yoksa benim ülkemde parayla bile alabiliyorsunuz ki gördüğüm en hevesli şirketler bile ilk girdiğimde bir şey bilmeseler de ya da yarım yamalak biliyor olsalar bile en azından belge sahibiydiler.

Kalite Sizinle Başlar Kalite Uzmanıyla Değil. Ve Hiç Bir Uzmanın Sihirli Değneği Yoktur. Veee en önemlisi Kalite Sistem Uzmanının başarısızlığı aslında tümüyle yönetimin başarısızlığıdır. Bu ölçeği/kriteri unutmayın ve gerçekten bir sistem kurmaya hazır olmadan bu işlere girmeyin.

Siz Kalite Uzmanı dostlarım bir yerde sistem oluşturmak için ilk 1 ay bir pırıltı göremiyorsanız arkanızı dönün ve kaçın.. Tecrübelerimden öğrendiğim şudur ki kaçmazsanız kalitesizleşirsiniz…Oysaki Kalite bizim yaşam felsefemizdir…

 

Saygılarımla….galeri12

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s